...Není stk jako stk

ZAVOLEJTE NÁM!
325 513 653

Ojetiny z ciziny už nebudou potřebovat STK. Postačí původní papíry

30.11.2016

Nákup starších aut z ciziny se brzy pro české majitele zjednoduší: při dovozu už nebudou muset na technickou kontrolu STK. Postačí, když se prokážou osvědčením z jiné země Evropské unie. Češi loni přivezli ze zahraničí více než 150 tisíc ojetin.

Česko začne uznávat doklady o technické kontrole vydané v zahraničí, odpadne tak nutnost kontrol při dovozu. Větší konkurence STK by měla zlevnit i pravidelné kontroly aut.

Počítá s tím novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou dokončilo ministerstvo dopravy a odeslalo ji k připomínkovému řízení.

Pro vlastníky aut i celý byznys jde o zásadní materiál, který by měl usnadnit a zlevnit dovoz aut i následnou kontrolu jejich stavu. Stát totiž chce pustit do byznysu s STK další firmy.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold takový plán potvrdil. „Ve vztahu k občanům
a podnikatelům je podstatné zejména důsledné provedení zásady uznávání pravidelných prohlídek vozidla provedených v jiném členském státě EU, což s sebou ponese ušetření administrativy
a nákladů při dovozu vozidel,“ uvádí ministerstvo dopravy v materiálu.

Všechno na jednom místě

Jde o úpravu, o které se dlouho mluví, ale zatím stále není v praxi. Kvůli uznávání výsledků se pravidla pro STK sjednotí v celé Evropě.

Některé autobazary však očekávají, že počet dovážených aut s novelou zákona paradoxně klesne.
V návrhu se totiž současně objevuje úprava, která by měla ztížit podvodné přetáčení tachometrů.

„Rozsah celkové ujeté vzdálenosti zaznamenaný na počítači ujeté vzdálenosti nesmí být snižován, ledaže dojde k tomuto snížení při opravě nebo výměně počítače ujeté vzdálenosti,“ uvádí nově návrh zákona.

„Vzhledem k tomu, že je velké množství ojetých vozů ze zahraničí dováženo jako stočených, měl by jejich dovoz po sjednocení databází s najetými kilometry a zahájení křížové kontroly spíše rapidně klesnout,“ říká generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Podle ní je ale škoda, že zákon nabízení služeb stáčení tachometrů přímo nezakazuje.

Konkurence přibude

Velké změny čekají i kontroly měření emisí. Ty dosud nabízejí stanice technické kontroly často úplně jinde, než kde prohlížejí vůz. Takový zdvojený systém je v Evropě jen v Česku a na Slovensku. Evropská směrnice požaduje, aby obě kontroly probíhaly na jednom místě.

„Nechtěli jsme kvůli novým paragrafům úplně zrušit jednu oblast podnikání a komplikovat život podnikatelům i motoristům. Proto jsme s Evropskou komisí opakovaně vyjednávali,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nakonec stanice měření emisí zaniknout nemusí a mohou působit nadále. Směrnici musíme naplnit v tom smyslu, že kontroloři na STK i měření emisí budou mít kompletní vzdělání pro obě tyto kontroly.

Dle ministerského materiálu má vlastní měření emisí asi 160 stanic technické kontroly, u dalších 160 je měření zajištěno smluvně blízko stanice. „Ve zbývajících 40 případech není poskytování měření emisí při stanici zabezpečeno a u nich lze očekávat náklady na rozšíření stanice v plné výši,“ uvádí materiál. Plné náklady na rozšíření jedné stanice odhaduje stát na dva miliony korun.

Může se hodit

Byznysu stanic technické kontroly se týká i další změna, kterou nyní řeší poslanci. A to otevírání trhu. Noví zájemci v současné době nemají příliš šancí začít v tomto oboru podnikat. Udělování licencí mají na starosti krajské úřady. Ministr dopravy Dan Ťok původně chtěl prosadit úplnou liberalizaci, aby kontrolu technického stavu mohl dělat kdokoliv splňující zákonné podmínky. Narazil však na odpor současných provozovatelů STK. Ti argumentovali například nepříznivými zkušenostmi z Polska. Proto se nakonec ve Sněmovně objevil kompromisní materiál poslance Martina Kolovratníka.

Nepřehledný systém

„Dnešní systém udělování licencí je nastaven velmi komplikovaně a nepřehledně. Nové licence přidělují krajské úřady na základě složitých výpočtů, které berou v potaz nejen teoretická čísla, ale
i politicky stanovené hodnoty, délky strávené doby na STK a podobně,“ uvádí Kolovratník.

V Česku je zhruba 370 stanic technické kontroly a jejich počet by se měl postupně zvyšovat. Dosavadní geografické rozložení není ideální. Nový model, podle něhož budou vznikat nové STK, se bude řídit počtem registrovaných vozidel v okrese i délkou kontrol, aby lidé nemuseli na STK trávit celý den. „Kde je velká poptávka, může vzniknout nová stanice,“ dodává Kolovratník.

Ministerská novela, která doputuje do Sněmovny až po schválení vládou, navíc počítá s tím, že byznys otevře podnikatelským skupinám, kterým je dosud zapovězen. Podle zákona nesmí být STK spojená ekonomicky s výrobou, prodejem či opravou vozidel. Nově tento požadavek bude platit jen u servisních techniků.

V budoucnu tak budou mít například autosalony pod sebou stanice technické kontroly. Stát věří, že se tím kvalita kontrol nezhorší.

 

Autor: Jan Sůra
Zdroj: indnes.cz


Další aktuality

Provozní doba mezi vánočními svátky

4.12.2017

Vážení zákazníci, i letos jako jedni z mála jsem tu pro Vás i mezi vánočními svátky, kdy si můžete zařídit technickou.

více...

EKO plakety

7.11.2017

Vážení zákazníci, v rámci rozšiřování služeb jsme pro vás zajistili ekologické plakety do Německa a Rakouska.

více...

Technické kontroly jsou od loňska přísnější a důkladnější.

13.6.2017

Technické kontroly jsou od loňska přísnější a důkladnější. Toto je seznam závad, pro které majitelé nejčastěji odjíždí s nepořízenou. Kdysi jsme vám přiblížili seznam závad, za které bude policie moci zadržet ORV, osvědčení o registraci vozidla, lidově „malý techničák”, a tím vozu de iure znemožnit další jízdu. Tahle staronová pravomoc...

více...

Strašák pro autobazary. Přetočené tachometry mohou vozy poslat do výslužby

3.2.2017

Až polovina aut v bazarech má podle odhadů stočený tachometr. Úmyslné snížení počtu najetých kilometrů může přitom bazar vyjít na desítky tisíc korun pokuty. Od příštího roku by auto s klamavým tachometrem mohlo přijít o technický průkaz. ...

více...

V ČR je 50 x méně STK "na obyvatele" než např. v SRN nebo v Británii

6.12.2016

Majitelé velkokapacitních linek s cizím dialektem: "My chočem každe dva roky penize za kontrólu od každeho majitéle vozidla. Zdržovať my ho něbuděm..." Český zákonodárce jde bohužel proti duchu směrnice Evropské unie. Ta se snaží přenesenou působnost státu zdokonalit a přitom zlevnit a přiblížit občanovi. Proč tato služba třeba v Rakousku, v Německu nebo v...

více...

STK info

22.11.2016

Informace o způsobu a rozsahu technických prohlídek prováděných ve stanici technické kontroly podle zákona č.56/2001 Sb. §58 ods. 1 písmeno h. Dostupné z: stkinfo.cz

více...

Nechanický uspěl, Kaláb havaroval

21.11.2016

Nejlepší výsledek v sezoně vybojoval v polovině července při mosteckém pokračování středoevropského šampionátu Alpe Adria i mistrovství České republiky silničních motocyklů Pavel Nechanický, jenž hájí ve třídě 125 ccm barvy ÚAMK Automotoklubu České Budějovice. Prokletí Autodromu Most ani letos nepřekonal vedoucí závodník obou soutěží v kubatuře Supersport Igor Kaláb z ÚAMK Revena Brno. V neděli v...

více...


 1 
Stránka 1 z 1
AKTUALITY

Provozní doba mezi vánočními svátky

4.12.2017

Vážení zákazníci, i letos jako jedni z mála jsem tu...

EKO plakety

7.11.2017

Vážení zákazníci, v rámci rozšiřování služeb jsme pro...
 Starší aktuality